Θοδωρής Κουρετζής: Ο αντισυμβατικός αρχιμουσικός που διαπρέπει στη Μόσχα

Ο… “τρελάρας” Θεόδωρος Κουρεντζής είναι ο Έλληνας μουσικός που διαπρέπει στην Ρωσία εδώ και περίπου δύο δεκαετίες, ως διευθυντής ορχήστρας και ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Όπερας και Μπαλέτου της πόλης Πέρμ.

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης που έδωσε στο πρακτορείο Ria Novosti, μιλάει για το όραμα του να αποκτήσει το θέατρο, το οποίο διευθύνει, την δική του σκηνή, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

Απαντά στο, γιατί στη όπερα του Μότσαρτ «H μεγαλοψυχία του Τίτου» (La clemenza di Tito)  που ανεβάζει, ο ίδιος με τον σκηνοθέτη «σκοτώνουν» τον Τίτο και αναφέρει πώς τα εισιτήρια στην Μόσχα, είναι τόσο ακριβά στις παραστάσεις, ώστε δεν μπορεί να αγοράσει ο ίδιος για τους φίλους του.

Τέλος, δηλώνει ότι στενοχωριέται, όταν λένε ότι αντιμετωπίζει τους μουσικούς της ορχήστρας του με δικτατορικό τρόπο, όπως και ότι δημιουργεί ατμόσφαιρα σέχτας.

Είναι αλήθεια ότι πολλά μέσα ενημέρωσης έχουν χαρακτηρίσει τον Κουρεντζή έναν από τους πλέον χαρισματικούς διευθυντές ορχήστρας στον κόσμο, επισημαίνοντας παράλληλα ότι για τους μουσικούς είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνεργαστούν μαζί του επειδή εργάζονται σε ατμόσφαιρα σέχτας και δικτατορίας.

Ο ίδιος ωστόσο αποδίδει τις κριτικές αυτού του είδους στο ότι ο κόσμος έχει την τάση να ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο κάθε τι που ξεφεύγει από το κοινώς αποδεκτό.

«Φυσικά και στενοχωριέμαι. Αλλά ξέρετε όταν έχεις ψυχή και η ψυχή σου πετάει, είναι κάτι που στην εποχή μας θεωρείται κάπως ασυνήθιστο. Και ό,τι διαφέρει από αυτό που είναι γενικά αποδεκτό, ο κόσμος το ερμηνεύει όπως θέλει», λέει ο Κουρεντζής.

Theodor Kurentzis and National Philamonic Orchestra of Russia

«Είναι τόσο ακριβά τα εισιτήρια στη Μόσχα που δεν μπορώ να αγοράσω για τους φίλους μου» 

Ο εκκεντρικός Έλληνας διευθυντής ορχήστρας ετοιμάζεται να δώσει δύο συναυλίες στην Μόσχα, με τη ορχήστρα του MusicAeterna στις 25 Νοεμβρίου και στις 29 Δεκεμβρίου, αλλά όπως λέει τα εισιτήρια είναι τόσο ακριβά που δεν μπορεί ούτε ο ίδιος να αγοράσει εισιτήρια για τους φίλους του στη Μόσχα.

«Ακόμη κι εγώ δεν μπορώ ν’ αγοράσω εισιτήρια για τους φίλους μου. Τι μπορώ να κάνω; Μπορώ να μην εμφανίζομαι γενικά στην Μόσχα…» λέει ο Κουρεντζής, παραδεχόμενος ότι πολλοί πράγματι διαμαρτύρονται για τα ακριβά εισιτήρια που υπάρχουν στην Μόσχα, που είναι πιο ακριβά και από το Σάλτσμπουργκ.

Στην αυστριακή πόλη οι τιμές άρχιζαν από 35 ευρώ ενώ στην Μόσχα, στην πρεμιέρα της παράστασης της όπερας του Μότσαρτ, τα εισιτήρια άρχιζαν από 50 και έφθαναν στα 250 ευρώ.

Όραμά του μία νέα σκηνή

Ο Κουρεντζής δεν παύει να οραματίζεται τη νέα σκηνή που θα στεγάσει το θέατρο του, λέγοντας ότι θα είναι ευτυχής αν γίνει κάτι τέτοιο, παρότι δεν αγνοεί τις γραφειοκρατικές δυσκολίες, που υπάρχουν στην Ρωσία.

«Γνωρίζετε πόσο περίπλοκα είναι όλα με την γραφειοκρατία, αλλά θα είμαστε πολύ ευτυχείς αν το 2020 ολοκληρωθεί η κατασκευή του», λέει ο Κουρεντζής, αναφερόμενος παράλληλα στις συνθήκες μέσα στις οποίες κάνουν πρόβες τα μέλη του θιάσου, αλλά και οι μουσικοί της ορχήστρας.

«Οι μουσικοί κάνουν πρόβες σε αίθουσες γυμναστικής, το μπαλέτο δεν χωράει στην σκηνή, από την σκεπή μπαίνει αέρας, απλώς είναι αδύνατον να δουλέψεις» λέει ο Κουρεντζής, εκφράζοντας την ελπίδα ότι όσα έχουν συμφωνηθεί για την κατασκευή του νέου θεάτρου θα υλοποιηθούν, «διαφορετικά», όπως λέει, «πραγματικά θα αναγκαστώ να φύγω, παρότι που δεν θέλω καθόλου να κάνω κάτι τέτοιο».

«Σκοτώνει» τον Τίτο

Γιατί όμως ο Κουρεντζής αποφάσισε μαζί με τον σκηνοθέτη, στην όπερα του Μότσαρτ «Η Μεγαλοψυχία του Τίτου» ( την οποία ανέβασε στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ τον Ιούλιο), να «σκοτώσει» τον Τίτο;

«Γιατί το να συγχωρείς τους ανθρώπους όταν είσαι ‘καλός’ είναι εύκολο», λέει ο Κουρεντζής.

Στο πρωτότυπο λιμπρέτο της όπερας ο αυτοκράτορας Τίτος στο τέλος της πρώτης πράξης τραυματίζεται , αλλά δεν πεθαίνει, με αποτέλεσμα να συγχωρήσει εκείνους που τον πρόδωσαν.

«Είναι πιο δύσκολο να το κάνεις αυτό, όταν είσαι τραυματισμένος. Ο άνθρωπος συγχωρεί εκείνους που τον σκοτώνουν», εξηγεί ο Κουρεντζής, λέγοντας ότι αυτό που ήθελε να δείξει είναι ότι «η συγχώρηση είναι το σημαντικό που μπορεί να υπάρξει στην ζωή» γιατί, όπως λέει, «όταν ο άνθρωπος μπορεί να συγχωρήσει, τότε και ο ίδιος μπορεί να συγχωρηθεί».

Brilliant Teodor Currentzis & MusicAeterna – Così Fan Tutte

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fcurrentzis%2Fvideos%2F551234581677490%2F&show_text=0&width=560

Ο Θεόδωρος Κουρεντζής θεωρείται ένας από τους πλέον εκκεντρικούς διευθυντές ορχήστρας στην Ρωσία. 

Σπούδασε στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης και ήταν βοηθός του Γιούρι Τεμιρκάνοφ στη Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης.

Στο διάστημα 2004-2011 διετέλεσε μουσικός διευθυντής και βασικός διευθυντής ορχήστρας του Θεάτρου Όπερας και Μπαλέτου του Νοβοσιμπίρσκ, ενώ από το 2011 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Όπερας και Μπαλέτου της πόλης Περμ.

Ο Κουρεντζής ίδρυσε την ορχήστρα του musicAeterna το 2004 όταν ήταν στο Νοβοσιμπίρσκ, ενώ όταν πλέον το 2011 ανέλαβε την διεύθυνση του θεάτρου της Περμ, αρκετοί μουσικοί του τον ακολούθησαν και μετακόμισαν στην Περμ.

Με την ορχήστρα του έχει κάνει εμφανίσεις στην Αθήνα, τη Βιέννη, το Λονδίνο, το Παρίσι, το Άμστερνταμ, την Μόσχα , την Αγία Πετρούπολη και σε πολλές άλλες πόλεις.

>>> Από ατσάλι και χρυσάφι καμωμένη αυτή η κοπέλα: Παγκόσμια πρωταθλήτρια η Κατερίνα…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s