Τι συμφώνησε ο Μακάριος πριν 40 χρόνια, η ΔΔΟ και το καθεστώς Απαρτχάιντ

 Γράφει ο Άριστος Μιχαηλίδης

Να μας πουν, λέει με πάθος ο πολιτικάντης, αν απορρίπτουν τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία που συμφώνησε ο Μακάριος το 1977. Και νομίζουν ότι έτσι μπορούν να πείσουν ότι αφού τη συμφώνησε ο Μακάριος, εμείς οι υπόλοιποι, δεν μπορούμε να αμφισβητούμε και να προβληματιζόμαστε έστω κι αν στα σαράντα τόσα χρόνια που μεσολάβησαν έγιναν κοσμογονικές αλλαγές, σε όλο τον πλανήτη και στον μικρόκοσμό μας…

…Έστω κι αν στο μεταξύ, ζήσαμε από πρώτο χέρι την ξεδιάντροπη σε βάρος μας πολιτική των νεοσουλτάνων και ανακαλύψαμε (με πίκρα όσοι ονειροβατούσαν) ότι «άλλες ήταν οι βουλές της Άγκυρας˙ ο έλεγχος ολοκλήρου της πατρίδας μας», όπως ομολογούσε εν είδει απολογισμού, ο Νίκος Αναστασιάδης (7/9/2017) μετά το πατατράκ του Κραν Μοντάνα. Έστω κι αν εκείνη τη συμφωνία, όπως και όλες όσες ακολούθησαν τις παρερμήνευσαν και τις διέγραψαν πρώτα οι Τούρκοι, με κορυφαία πράξη τους την ανακήρυξη του ψευδοκράτους. Έστω κι αν η πρώτη φορά που αποδόθηκε περιεχόμενο κάτω από τον τίτλο της ΔΔΟ ήταν το 2004 και ο λαός απέρριψε αυτό το συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Ακόμα κι αν δεχτούμε, όμως, ότι είμαστε τόσο ανεπαρκείς οι νεότεροι, που αδυνατούμε να διακρίνουμε τις σημερινές συνθήκες και να τις διαχωρίσουμε από εκείνες που ίσχυαν πριν από τέσσερις δεκαετίες, πρέπει να έχουν το θάρρος όσοι αποδίδουν στον Μακάριο εκείνα που οι ίδιοι συμφωνούν σήμερα, να εξηγήσουν πώς στο καλό μέσα σε 100 λέξεις, που ήταν η συμφωνία Μακαρίου – Ντενκτάς, χωράνε τόσες πολλές σημερινές συμφωνίες; «Αναζητούμε μιαν ανεξάρτητη, αδέσμευτη, δικοινοτική ομοσπονδιακή Δημοκρατία», έλεγε εκείνη η συμφωνία. Δικοινοτική, λέει, όπως δικοινοτικό είναι και το κράτος του ’60. Δεν λέει διζωνική. Ούτε καθεστώς Απαρτχάιντ. Λέει ομοσπονδιακή δημοκρατία. Το δικαιολογούν όμως επειδή στη συνέχεια αναφέρει: «Το έδαφος υπό τη διοίκηση της κάθε κοινότητας πρέπει να συζητηθεί υπό το φως της οικονομικής βιωσιμότητας ή παραγωγικότητας και της ιδιοκτησίας γης». Αλλά, και πάλι, το έδαφος υπό τη διοίκηση της κάθε κοινότητας, γιατί ερμηνεύεται ότι σημαίνει δύο ζώνες κι όχι δώδεκα; Είναι γνωστό ότι ο Μακάριος θεωρούσε ότι αν θα καταλήξουμε σε ομοσπονδία πρέπει να επιμένουμε σε πολυπεριφερειακή ομοσπονδία, πιστεύοντας ότι η πολυπεριφερειακή προστατεύει το κράτος από σχεδιασμούς διάλυσης διά της διχοτόμησης. Αλλά, γιατί ανασύρουν μόνο τα περί δικοινοτικότητας και διζωνικότητας του Μακαρίου και όχι τα υπόλοιπα. Πώς διασφαλίστηκε για παράδειγμα, ότι το έδαφος κάθε κοινότητας πρέπει να έχει σχέση με την ιδιοκτησία γης. Ποια σχέση έχει το ποσοστό εδάφους που προσφέρουν σήμερα στους Τ/κ, όταν οι ιδιοκτησίες Τ/κ στις ελεύθερες περιοχές, είναι 413.177 σκάλες και οι ελληνοκυπριακές περιουσίες στα κατεχόμενα είναι 1.463.382 σκάλες;

Η συμφωνία Μακαρίου – Ντενκτάς προνοούσε επίσης, ότι «οι εξουσίες και λειτουργίες της κεντρικής κυβέρνησης θα είναι τέτοιες, ώστε να διασφαλίζουν την ενότητα της χώρας». Διασφαλίζουν την ενότητα όσα συμφωνούνται σήμερα στο όνομα της ΔΔΟ; Αντίθετα, διασφαλίζουν τον απόλυτο φυλετικό και γεωγραφικό διαχωρισμό της χώρας και του λαού.

Το επαναλαμβάνουμε, όμως: Ακόμα κι αν ο Μακάριος πριν από 40 χρόνια συμφωνούσε όλα αυτά που του αποδίδουν, δεν έχουμε σήμερα ικανή ηγεσία να αναλύσει όσα μεσολάβησαν και να κρίνει αν είναι σοφότερο να το ξανασκεφτούμε; Μιλούν ξανά και ξανά για τη ΔΔΟ ως να είναι ο ιερότερος σκοπός της ζωής μας κι όσοι την αμφισβητούν είναι παράφρονες και μας οδηγούν στη διχοτόμηση. Ας μην ξαναρωτήσουμε πού στο καλό μας οδήγησε μέχρι τώρα αυτή η πολιτική και πώς φτάσαμε τόσο απελπιστικά κοντά στην τελεσίδικη ντε γιούρε διχοτόμηση, αφού όλοι οι ηγέτες μας, μαζί και τα Ηνωμένα Έθνη και η Ευρώπη, επιδιώκουν τη ΔΔΟ.

Πρόκειται για μια «συζήτηση κενή περιεχομένου», όπως είπε ο Σταύρος Μαλάς στο Σίγμα κι έγινε των επιτελείων το κάγκελο. Κι όποιο περιεχόμενο πρόσθεσαν οι απόγονοι του Μακαρίου μαζί με τους απόγονους του Ντενκτάς, ακόμα κι αν πείσουν το λαό να το αποδεχθεί, που δεν πρόκειται, δημιουργεί ένα κράτος, που δεν θα λειτουργήσει ούτε μια μέρα. Αλλά, επιμένουν. Τόση ανεπάρκεια!

 Άριστος Μιχαηλίδης, “Φ”

>>> Απαρτχάιντ: Από τη Νότιο Αφρική στην Κύπρο…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s